Backpacken in Zuid-Amerika

Uyuni, Sucre en Santa Cruz

Hallo lieve allemaal,

Nogmaals bedankt voor alle reacties.. Lekker blijven posten! Ik vind het leuk om dingen van thuis te horen...

De vorige keer waren we net terug van de Zoutvlaktetour en aangekomen in Uyuni. Hier zijn we twee nachten gebleven. Uyuni was zoals ik volgens mij al eerder vermeld had niet zoveel aan. We hebben hier vooral een beetje in het hostel gechillt en we zijn veel uit eten geweest omdat we ons verveelden en er niet echt een supermarkt was. De bediening was hier alleen overal slecht en het eten was ook niet echt toppie. Wat uit eten gaan betreft zit er echt heel veel verschil tussen de plekken waar je komt. En nou weet ik (clubbies!) dat ik altijd zeik wanneer ik ergens ga eten maar het valt gewoon op. Of het is overal gewoon slecht.. Of het is heel goed. De volgende stad waar we heen gegaan zijn hebben we weer heel lekker gegeten namelijk.

Deze stad was Sucre. De busreis hierheen was erg boliviaans laten we maar zeggen. Er was maar 1 busmaatschappij die rechtstreeks van Uyuni naar Sucre reed. Deze reed alleen met normale bussen. Verder heb je hier nog semi-cama, iets luxer en cama, dan kun je bijna plat met je stoel... Deze normale bus zat vol met Bolivianen die ook nog in de gangpaden zaten (wij hadden gelukkig een stoel) en plassen kon onderweg 1 keer, langs de kant van de weg tussen alle andere mensen uit de bus... Wij hebben besloten het nog maar even op te houden. Ik vind het niet een heel fijn idee om tussen 20 boliviaanse mannen mijn broek naar beneden te trekken. Boliviaanse vrouwen hebben hier echt geen probleem mee dus dit zal wel weer te maken hebben met onze verwende westerse gewoontes. Verder was de bus niet helemaal goed. Iedere keer als de bus heuvel af reed maakte hij een heel hard ronkend geluid. Aan de ene kant een hele oncomfortabele reis dus.. aan de andere kant een heus avontuur...

Toen we eenmaal in Sucre aangekomen waren hadden we vervolgens nog echt een rampnacht. Het hostel waar we aankwamen had volgens de boeking 24 uur receptie. normaal gesproken houdt dit in dat je dan 's nachts aan kan komen als je de dag ervoor maar erbij boekt. Nadat we eesrt door onze taxichauffeur bij het verkeerde hostel gebracht hadden en midden in de nacht naar het goede hostel waren gelopen vertelde de medewerker ons daar doodleuk dat onze reservering niet meer geldde, dat er andere mensen in ons bed lagen en dat we alleen een 2persoonskamer konden krijgen die we dan moesten bestalen samen met de prijs voor de bedden die we eigenlijk gereserveerd hadden. Dit leverde een heftige discussie op in mijn hakkelende spaans maar die gast was gewoon echt een zak en weigerde toe te geven. Ik kan zo slecht tegen onrecht. Maarja het was inmiddels wel 5 uur snachts en midden in de nacht een ander hostel zoeken was ook geen optie. We hebben besloten de kamer maar aan te nemen en we zijn de volgende ochtend meteen vertrokken op zoek naar een ander hostel. Deze hadden we gelukkig snel gevonden!

Dit was een supergezellig hostel waar we veel leuke mensen hebben leren kennen en ook veel alcoholische versnaperingen genuttigd hebben. Hoogtepunt waren een Zweedse en een Engelse jongen waar we meerdere keren mee uit zijn geweest. Was echt supergezellig. Verder hebben we echte dinosaurusafdrukken gezien bij een dinosauruspark in de buurt. erg gaaf! alleen het park was niet heel spectaculair. Een paar grommende plastic dinosaurussen voegden niet veel toe aan de voetstappen zelf. Verder was er een hele grote markt waar je voor heel goedkoop groente en fruit kon kopen dus we konden eindelijk weer een beetje gezond eten. We hebben ook een wandeltour gedaan naar de zeven watervallen. uiteindelijk konden we er maar 2 zien maar wel erg mooi. Toen we de tour boekten zeiden ze ons dat dit een very very easy trail was. Dus wij dachten dan kunnen we mooi oefenen voor de machu picchu. Nou laat dat very very easy maar weg. We moesten over allemaal weggetjes langs afgronden lopen met rollende stenen.. weggetjes kun je het eigenlijk niet noemen.. hele smalle richeltjes langs afgronden.. en ik heb een beetje hoogtevrees dus ik moest echt niet naar beneden kijken op die stukken! verder door een eucalyptusbos gelopen en erg veel steile heuvel beklommen. Mijn conditie is echt niet zo geweldig.. Nicole vond het allemaal wel meevallen maar ik was toch wel erg kapot toen we aankwamen op de bestemming. We moeten dan ook maar vaker trainen anders wordt de Machu Pichu trail echt een ramp!

Sucre zelf was ook heel mooi! allemaal witte huizen waardoor de stad ook wel de witte stad genoemd wordt. Wij hebben alleen besloten de stad om te dopen tot waterbomb city. Het is in Sucre blijkbaar normaal dat kinderen valk voordat carnaval begint iedereen nat mogen gooien/spuiten. Dit heeft dan ook tot hilarische situaties geleid waarin nicole vaak het slachtoofer was. De kinderen hadden het namelijk vooral gemund op toeristen want het is natuurlijk veel leuker om rijke gringos nat te gooien dan je eigen landgenoten. Wat ook wel leuk was was dat de fanfares ook al aan het oefenen waren voor carnaval. We hebben dan ook veel optochten met dansende Bolivianen voorbij zien komen! Nog een klein hoogtepuntje: we hadden een restaurant gevonden van een nederlandse eigenaar waar ze bitterballen hadden. Toen kon mijn dag uiteraard niet meer stuk!

Genoeg over Sucre want ik merk alweer dat dit een veel te lang verhaal wordt . Na 5 dagen Sucre zijn we doorgegaan naar Santa Cruz. Dit was opnieuw een helse busrit omdat de camabussen niet op ale dagen reden. Niet op de dinsdag die wij wilden uiteraard. We hebben weinig gedronken en deze rit ook weer overleefd. In Santa Cruz was niet veel te doen. We zijn naar een botanische tuin geweest met exotische vogels en aapjes enzo. We hadden alleen niet bedacht dat Santa Cruz dicht bij het oerwoud ligt en dat hier nogal veel muggen zijn. Uiteraard voornamelijk in de natuur. We kwamen dan ook allebei terug van dit uitstapje met ongeveer meer dan honderd muggenbulden. Wijze les: volgende keer je deet overal mee naartoe slepen.

Het hostel was wel heel gezellig EN het had een zwembad! dus we hebben hier heerlijk kunnen relaxen en kunnen opladen voor La Paz. Hier zijn we gisterochtend aangekomen en we blijven hier totaal 8 nachten. We slapen in het wild rover hostel dat bekend staat als het partyhostel. Dit wordt dus 8 dagen veel feesten en weinig slapen. Vandaag hebben we ons helemaal gek geshopt aan souvenirs dus het lijkt ons verstandig om morgen even te kijken of we vast een deel naar huis kunnen sturen anders zitten onze backpacks wel al erg vol. We willen misschien ook van de death road af gaan mountainbiken. Schijnt heel vet te zijn alleen Nicole weet niet niet of ze het wel ziet zitten. Na Santa cruz gaan we misschien nog richting de Jungle in Bolivia. Zo niet dan gaan we langzaamaan richting Peru. We hebben de Machu pichu al geboekt voor 2 maart en we willen een week daarvoor in Cusco zijn.

Lieve mensen wij gaan hier een week heel veel partyen.. Zodra we daarna weer spannende dingen gaan beleven komt te volgende verhaal. Succes allemaal in Nederland met de kou! ik vind het stiekem wel een beetje jammer dat ik niet kan schaatsen nu de vesting eindelijk weer is dichtgevroren hoor!

Liefs Nienke

Ps er staan fotos totaan Uyuni op mijn facebook! (eindelijk)