Backpacken in Zuid-Amerika

Puno, Cusco, Machu picchu, Arrequipa, Lima en Mancora

Hallo lieve allemaal!

Het heeft even geduurd maar ik heb eindelijk weer even een momentje gevonden om er tussenuit te knijpen en mijn blog weer eens bij te werken. Het is hier nu 09:15 pm dus lekker rustig bij de computers. Iedereen is toch aan het drinken bij de bar. Ondertussen wordt ik wel opgegeten door muggen helaas maargoed je moet er toch wat voor over hebben. Als het aan mij had gelegen had ik nu ook eigenlijk liever in bed gelegen aangezien we vannacht erg weinig hebben geslapen na een avond heel hard stappen. vervolgens moesten we vanmorgen uitchecken dus ook weer op tijd op. We zijn nu nog wel steeds in hetzelfde hostel in Mancora. Onze bus vertrekt om half 2 snachts dus dat wordt nog lekker veel tijd doden. Reizen is geweldig! maar dat iedere keer bus in bus uit op onmogelijke tijden begint wel al een beetje vervelend te worden. Maargoed dit is een Peruaans busje en geen stinkende Boliviaanse zonder wc dus we mogen eigenlijk niet klagen. We hebben erger gehad.

Tijdens de laatste blog waren we net de grens richting Peru overgestoken en in Puno. Hier hebben we een tour gedaan naar de floating islands. Drijvende eilanden in Lake Titikaka gemaakt van waterriet waar mensen nog precies zo leven als ze de afgelopen eeuwen gedaan hebben. Ze hebben hier geen electriciteit en de mensen leven vooral van de forel die ze in het meer vissen. Gek om te zien dat alles wat deze mensne bezitten een strooien hutje is met een stromatras en het is hier ook niet echt bepaald warm omdat lake titikaka zo hoog ligt. Ik zou niet graag met ze ruilen. We hebben dan ook maar wat handwerkjes gekocht en royaal betaald om een boottochtje te maken over het meer om deze communities te steunen. De kinderen krijgen sinds een paar jaar wel beurzen om op het vasteland naar school te kunnen zodat er meer ontwikkeling plaats vind maar toch, deze mensen hebben niet echt kans om van de eilanden weg te komen en hun enige bron van inkomsten komt uit de toeristensector. Dan ben je toch wel blij dat je in Nederland geboren bent met keuzes voor je toekomst. In puno heb ik ook een nieuwe camera gekocht. Lekker weer zelf fotos kunnen maken was echt wel fijn. het was een zoektocht maar gelukkig een goede sony konden vinden. Helaas geen roze en ook geen roze hoesjes dus geen girlycamera meer maar gewoon een zwarte. Ik koop in nederland wel weer een mooi roze hoesje haha!

Na Puno doorgereist naar Cusco. Deze stad was echt heel erg mooi! de eerste paar dagen was het hier nog steeds carnaval ( is blijkbaar overal op verschillende data) dus we zijn nog een aantal keer goed nat gesprayed met schuimspuitbussen! maargoed na deze dagen was deze ellende dan toch echt eindelijk over. We hebben veel door de stad gewandeld aangezien deze stad echt de moeite waard was om goed te leren kennen. Allemaal mooie oud kolonialewitte huizen! De mooiste stad ook die we tot nu toe gezien hebben denk ik. Wel erg toeristisch uiteraard want op iedere hoek van de straat werd jewel een tour, restaurant of massage aangesmeerd.We zijn met een aantal mensen van het hostel een dag meegegaan met vrijwilligerswerk. Dan merk je wel weer even het contrast tussen het rijke centrum van Cusco en de mensen die op het platteland buiten de stad wonen. Deze regio ontvangt zo ontzettend veel geld via de toeristensector. Het komt alleen op andere plekken terecht dan bij de bevolking want zodra je het centrum uitgaat zie je ook echt armoede. Het vrijwilligersprojectbracht 2 keer per week voedsel naar de kinderen in de omringende dorpen van cusco. We hebben met de kindjes gespeelt (voetballen, hoelahoepen en springtouwen) waarna ze allemaal hun bordjes ophaalden en eten krijgen. De organisatie gaat steeds naar verschillende dorpen om de mensen niet afhankelijk te maken maar je merkt wel echt dat je iets goeds deed. De kindjes waren zo blij.. en superschattig natuurlijk. Allemaal rode schrale wangetjes door het gebrek aan goed voedsel. We waren een beetje bang dat het een beetje ramptoerisme zou worden maar dit was echt niet het geval! we hebben een topdag gehad met de kindjes en als toetje ook nog een aantal keer gestopt in het mooie berglandschap van Peru.

Verder in Cusco veel uitgeweest ( je kunt hier erg goed stappen) en ons vermaakt met onze vriendjes van het hostel. Vooral onze nieuwe tukkerse vriend Frank was hilarisch om mee op stap te gaan! Uiteraard ook met alle Nederlanders voetbal gekeken, was erg gezellig! en gewonnen gelukkig! Tijdens het EK zullen we ook nog steeds op reis zijn dus dat gaan we nog wel vaker meemaken. We moesten wel even smeken of NL erop mocht aangezien alle landen op hetzelfde tijdstip speelden maar gelukkig is ons elftal zo goed dat onze wedstrijd aan mocht haha. Na een aantal dagen Cusco was het dan eindelijk zover. Machu Picchu. De weersvoorspelling waren erg slecht (regenseizoen!) voordat we gingen dus wij en onze regenponchos zijn samen vol goede moed aan het avontuur begonnen. We werden om 6:30 opgehaald dus we moesten vroeg ons bedje uit! beetje jammer dat een van onze kamergenoten had besloten om ons de hele nacht wakker te sexen dus niet een heel goed begin. Gelu}kkig heb ik in het busje richting het startpunt nog even kunnen slapen. De trail was echt supermooi alleen wel erg vermoeiend. Meer dan 40 kilometer alleen maar berg op en berg af hiken want de paden hier zijn niet plat zoals in Nederland. Gelukkig zaten er veel rokende argentijnen in onze groep dus we liepen wel steeds ergens vooraan. Voor Nik was het de eerste keer van haar leven in een tent slapen. Beetje jammer dat deze de tweede nacht lek was dus het is geen superervaring geworden. We sliepen op rubberen matjes en we moesten onze slaapzak en mat iedere dag zelf op onze rug meeslepen samen met je kleren, tandenborstel etc. Alleen de tweede dag hebben we een van onze tassen met alle zware shit beladen en aan een porter meegegeven aangezien we toen 5 uur bergop en nog een 3 bergaf moesten hiken maar voor de rest hebben we alles zelf gedragen. Best een prestatie vind ik zelf! nog een minpuntje: de wcs. stel je de wcs voor langs dekant van de weg in frankrijk en dan nog 5 keer viezer. En daar mag je dan vier dagen lang op plassen. Gadverdamme! maar voor de rest hebben we echt super genoten! de landschappen waren zo mooi! heel veel Incaruines gezien onderweg en de laatste dag wanneer je machu picchu in de verte op ziet doemen uit de mist dan weet je echt waar je het voor gedaan hebt. Echt het mooiste dat ik ooit gezien heb denk ik!tot nu toe ook het grootste hoogtepunt uit de reis! we hebben smiddags na de rondleidingnog vet lang op het hoogste punt van de stad van het uitzicht genoten en daarna moesten we terug richting Cusco. Toen we eindelijk savonds om 11 uur terug waren in het hostel waren we te moe om zelfs te douchen en zijn we direct onze bedjes in gekropen! Er staan fotos van de machu picchu op mijn facebook. Dit geeft een betere impressie van de trail denk ik maar geloof me het was zo ontzettend gaaf! Ooh ja nog een leuke anecdote. Nicole zei een keer tijdens het avondeten dat het toch best chill was dat je de vogels hoorde fluiten en de rivier hoorde stromen. Toen zei ik dus het bevalt je wel dat cameperen. antwoord: In mijn hotel in rio kon ik ook de zee horen stromen dus daar heb ik geen kampeeravontuur voor nodig. Nicole blijft Nicole!

In Cusco hebben we onszelf de volgende dag heerlijk verwend met een bezoekje aan het chocolademuseum en een full body massage van een uur en toen waren we klaar om de dag erna door te reizen naar Arequipa. Hier hebben we de mummi gezien van een Incameisje dat geofferd is aan de goden en in de jaren negentig is gevonden door een amerikaanse wetenschapper volledig intact in een vulkaan. Ze is bewaard gebleven omdat het gebied voorheen 500 in ijs gehuld was. Erg indrukwekkend om te zien. Verder heb ik Cuy (Cavia) gegeten. Een delicatesse in Peru. Nicole durfde het niet aan dus heb ik het maar samen met een belgische jongen gedaan. Het is niet echt bijzonder. het smaakt naar slecht bereidde kip en je bent een uur bezig om het weinige vlees dat eraan zit er vanaf te krijgen! Nicole walgde ervan aangezien je zijn teennagels, tandjes en alles nog kon zien zitten. Maargoed ik heb niet zon probleem met dat soort dingen en ik vind dat je alles een keer moet proberen in je leven! Toen vanuit Arequipa nog een hikingtour gedaan door de Coca Canyon. Echte condors zien vliegen en opnieuw een geweldig uitzicht! Ik moet wel zeggen dat ik na de trail wel echt even klaar was met hiken. Nicole vind het echter geweldig dus ik ben bang dat ik er deze reis nog wel vaker aan moet geloven. We zien wel wat de toekomst ons nog zal brengen. Na deze tour nog heerlijk een dagje aan het zwembad gehangen in ons hostel in Arequipa waarna jeee! opnieuw een busreis naar Lima.

We hebben besloten hier niet al te lang te blijven aangezien we hoorden dat er toch niet zoveel te doen was in Lima. We hebben het oude centrum bezocht en een oud klooster met katacombes eronder die nog steeds gebruikt worden om monniken te begraven. Erg interresant! verder savonds naar een licht-watershow in een van de grootste parken van Lima geweest. Was erg gaaf! Toen keihard gedronken wederom en de volgende dag weer door op naar Mancora. Dit surfparadijs ligt in het noorden van Peru. We hebben hier surfles gehad. Erg gaaf! zelf een paar keer echt gestaan op mijn board. Nicole heeft alleen haar board tegen haar been gekregen dus die heeft nog steeds een mega blauwe plek op haar been. Maar echt gaaf! verder vooral gefeest en aan het zwembad gehangen en heerlijke visjes gegeten! Ceviche ( een Peruaanse specialiteit) echt zo lekker! St patricks day ookgroots gevierd hieraangezien we in een Loki zitten en dit hostel van een Ierse eigenaar is. Ik ben benieuwd of we koninginnedag straks ook ergens kunnen vieren waar andere nederlanders zijn. We zullen zien!

Pff het is inmiddels 10 uur en jullie hebben allemaal weer behoorlijk wat te lezen morgen.. voor mij nu nog 3,5 uur te overbruggen voordat de bus vertrekt. Heb alleen niet echt zin om te drinken als ik straks nog vet lang in die bus moet zitten en de grens ook nog over moet. We gaan hierna naar Montanita. Opnieuw een plaats aan de kust alleen dit keer in Ecuador. Meer surfen, zwembad hangen en feesten ben ik bang. Goh wat is ons leven toch zwaar! We moeten ook echt na gaan denken waar we verder nog willen stoppen om vrijwilligerswerk te doen. Waarschijnlijk wordt het Centraal Amerika aangezien Nicole de zeeschildpadden wil redden daar. Ik wil iets met kindjes.. maargoed we kunnen de beslissing niet blijven uitstellen dus we moeten wel echt beslissen wat we nou willen. Als je hier ook alleen maar niks doet eigenlijk voel je je ook wel een beetje nutteloos. Zon strandplaats is leuk maar ik ben er na 5 dagen al een beetje klaar mee en straks nog een week. Ik hoop dat er in Montanita ook andere dingen te zien zijn dan barren en een zwembad. Verder ook besloten om in Bogota te gaan kijken of er een bibliotheek is waar ik me in kan opsluiten aangezien ik ook echt aan de aanmeldingen voor mijn masters moet gaan werken. Het leven in Nederland gaat straks ook door helaas. Maargoed dat komt allemaal in Colombia wel. ik moet alleen wel echt nog met een idee op de proppen komen voor die tijd voor mijn research proposal! Mijn spaans wordt trouwens wel echt steeds beter hier. Gisteravond heb ik in een bar echt een uur ofzo nonstop spaans staan lullen met een Peruaan! vet gaaf is dat...

Naja ik ga nu Nik maar weer eens gezelschap houden in de bar.. Ik zal blij zijn als we morgen weer op de plek van bestemming zijn.. lekker tukje doen in een echt bed! Nou iedereen is nu iig weer op de hoogte.. allemaal lekker blijven reageren op de verhalen. Ik vind het echt leuk om dingen van thuis te horen en tot de volgende blog!

Ps voor degenen die het nog niet gezien hebben: er staan fotos tot aan Machu picchu op mijn facebook ter illustratie van deze verhalen. De foto van de cavia volgt nog die is namelijk ook erg cool haha! Kus en liefs aan iedereen!

Reacties

Reacties

mama

Hoi meiden,

Nou Nienke, je had er zin in en zat echt in een writersmood. Wat een avonturen allemaal weer. Ik vind het mooi om te lezen hoe begaan je bent met die mensen daar en graag iets nuttigs wil doen. Ik hoop dat het gaat lukken.
Lastig voor je dat je je al moet bezighouden met je Master en zo maar dat gaat lukken, ik ken je. Blijf maar veel schrijven, leuk om allemaal te volgen hoor.
X mama

Manou

Hee Nienke, wat een leuke verhalen en wat maak je wat dingen mee zeg! krijg meteen zin om ook weg te gaan!
Heel veel succes en plezier verder! xx

Rianne

Holaaa chickaaaas! Goed verhaal Nienk! Was te merken dat je tijd over had :P. Zal volgende week even vragen aan Annie of ik de fotoos kan zien. Ben erg benieuwd naar de kiekjes. Heb het idee dat het hiken wel goed gaat komen bij jullie. Gaaf hoor dat jullie zulke tochten doen!!
Hier gaat alles helemaal prima. Ik ben volgende week weer een weekje bestuur omdat het huidige bestuur op vakantie gaat. Wordt een mooi weekje:D, zin in. Verder breekt daarna alweer tentamenperiode 3 aan dus dan wordt het weer knallen in een overvolle ub. De eerste rokjesdag is al geweest en de trappen voor het academiegebouw zijn alweer bezet in de pauzes.

Veel liefs en dikke knuffel voor jullie allebei!

p.s. Nik vertelde dat jullie Clair tegen zijn gekomen, supergrappig!

Marie-José

Wow, wat een avonturen! zo leuk om te lezen. En Nienke , dank je wel voor je mooie kaart. Lief! Heel vel plezier verder, wij bllijven volgen. XXX

paulalust

Hoi,Nienke ben je moeder op de markt tegengekomen en heb je adres gekregen heb je hele verslag gelezen super wat je allemaal doet en wat je allemaal meemaakt ik blijf je volgen veel plezier liefs Ap Paula

Nienke

Hey Paula! leuk dat je me volgt! we moeten snel maar weer even iets afspreken als ik weer in Nederland ben.
Groetjes Nienke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!